Έχω κάνει; Κάνω; Δεν θέλω να ξανακάνω λάθη στη διατροφή του παιδιού μου!

Μόλις γεννηθεί ένα παιδί τρέφεται με γάλα. Έπειτα εμείς οι γονείς πρέπει να το μάθουμε να τρώει στερεές τροφές ώστε αργότερα να αποκτήσει διατροφικές συνήθειες. Στην αγωνία της θρέψης και στο ενδιαφέρον του κάθε γονέα προς το παιδί του , κάποιες φορές μπορεί να κάνουν διατροφικά λάθη. Ας δούμε λοιπόν πια είναι αυτά και να προσπαθήσουμε να τα διορθώσουμε.

Ας φάει μόνο όταν πεινάσει! Είναι μια τακτική που πολλοί γονείς την υπερασπίζονται λόγω του άγχους ότι δεν θα αποκτήσει επιπλέον βάρος το παιδί τους. Όμως πρέπει να μάθουμε στο παιδί να τρώει συγκεκριμένες ώρες τα γεύματά του και έτσι το βιολογικό του ρολόι θα ρυθμιστεί , θα πεινά τις ώρες των γευμάτων, δεν θα χάνει γεύματα και δεν θα κάνει υπερφαγίες.
Όλη η οικογένεια θα πρέπει να τρώει το ίδιο φαγητό και την ίδια ώρα, όταν αυτό είναι εφικτό. Όταν όμως δεν πεινά ιδιαίτερα, δεν πρέπει να το πιέσουμε να φάει όλο το φαγητό του. Τα υγιή παιδιά τρώνε και σταματούν όταν χορταίνουν και είναι σωστό να λειτουργούν βάση του κορεσμού τους γιατί θα τα βοηθήσει να έχουν μια φυσιολογική σχέση με το φαγητό.

Η αγωνία της θρέψης ας είναι στην ποιότητα και το είδος της τροφής παρά στην ποσότητα. Αυτή η αγωνία όμως ωθεί τους γονείς στο να πιέζουν τα παιδιά τα καταναλώσουν υγιεινά τρόφιμα π.χ. λαχανικά , φρούτα και πολλές φορές τα ανταμείβουν με λιχουδιές ή δώρα που τους αρέσουν περισσότερο. Έτσι όμως τα παιδιά θεωρούν ότι αυτές οι υγιεινές τροφές είναι μια υποχρέωση που πρέπει να την εκπληρώσουν για να ανταμειφθούν και ότι η λιχουδιά ή το δωράκι έχει μεγαλύτερη αξία.
Η εκπαίδευση του υγιεινού ή λιγότερο υγιεινού τροφίμου πρέπει να γίνεται καθημερινά από τους γονείς ( από αναφορές , συζητήσεις, παραδείγματα ..) χωρίς το παιδί να αντιλαμβάνεται αυτή την εκπαίδευση και με αυτό τον τρόπο θα έχει κρίση στην επιλογή του τροφίμου.

Δεν πρέπει να υπάρχει όμως απαγόρευση των «κακών» τροφίμων αλλά να δίνονται στα παιδιά με μέτρο και με την επίβλεψη των γονιών. Αλλιώς το παιδί θα τα δει και θα τα αναζητήσει σε άλλους χώρους , π.χ κυλικεία, περίπτερα.. αν δεν τα έχει δοκιμάσει μέσα στο σπίτι και δεν τα έχει αξιολογήσει μαζί με την οικογένεια.
Όλα τα μέλη της οικογένειας πρέπει να τρώνε σε ήρεμο περιβάλλον και όχι μπροστά σε μια οθόνη ( υπολογιστή , τηλεόραση), διότι τους αποσπά την προσοχή , δεν μασούν καλά τη τροφή τους και έτσι καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητας φαγητού .

Η συμμετοχή τους στη μαγειρική τα βοηθάει να αναπτύξουν έτσι πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες και να δοκιμάζουν νέα τρόφιμα.
Αν ένα παιδί έχει περιττά κιλά, είναι λάθος να του κόψετε γεύματα π.χ. το βραδινό ή το ψωμί . Ακόμα είναι λάθος να του εφαρμόσετε μια δική σας δίαιτα ή μια δίαιτα από κάποιον άλλον, ενώ δεν είναι σωστό να ενημερωθείτε μόνο από το διαδίκτυο ή να προσφύγετε σε μια μονοφαγική διατροφή. Το παιδί δεν είναι ενήλικας, έχει άλλες διατροφικές ανάγκες.
Μια τέτοια λανθασμένη συμπεριφορά με ελλείψεις σε βασικά θρεπτικά συστατικά, θα επηρεάσει το ρυθμό της ανάπτυξής του με κίνδυνο την υγεία του.
Η διατροφική εκπαίδευση λοιπόν απαιτεί χρόνο, υπομονή, με ρεαλιστικές απαιτήσεις για τους γονείς και τα παιδιά.

Ευαγγελία Δημητροπούλου-Γκλούμπου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

περισσότερα σχετικά άρθρα
περισσότερα στή: KozaniKids

Δείτε επίσης

Το βιβλίο «Ο μικρός Κοπέρνικος και ο Πόλεμος των Άσπρων» κυκλοφόρησε

Ποιο είναι το αγαπημένο σας χρώμα; Το μπλε, το κόκκινο, το κίτρινο ή μήπως το πράσινο; Όπο…