Είναι πολύ καλό να τρώμε ψάρια 2 φορές την εβδομάδα! Διαβάστε γιατί…

Γράφει η Ευαγγελία Δημητροπούλου-Γκλούμπου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Τα ψάρια είναι μια από τις πιο βασικές πηγές πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, ιχνοστοιχείων και βιταμινών για τον οργανισμό μας. Ιδιαιτέρως τα λιπαρά ψάρια είναι πλούσια στα “καλά λιπαρά” τα λεγόμενα πολυακόρεστα ω-3 λιπαρά οξέα  (EPA και DHA).

Όταν καταναλώνουμε 2 φορές ψάρια την εβδομάδα βοηθάμε σε πολλούς τομείς την υγείας μας.

Βοηθάμε  στην καλή λειτουργία της καρδιάς μας, χάρη στην αντιθρομβωτική τους δράση που έχουν τα ω-3 λιπαρά οξέα.  Μειώνουν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων,  της αρτηριακής πίεσης και καθυστερούν  την ανάπτυξη της  αθηρωματικής πλάκας στις αρτηρίες  προστατεύοντας από την  καρδιακή προσβολή ή το εγκεφαλικό.

Η αντικαρκινική ιδιότητα των ψαριών είναι πολύ σπουδαία για τον καρκίνο του παχέως και του λεπτού εντέρου. ‘Έρευνες  αποδεικνύουν ότι οι γυναίκες που καταναλώνουν τακτικά  ψάρια  μειώνουν επίσης  τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στο στήθος  , ενώ οι άνδρες μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης του καρκίνου του προστάτη.

Τα  ω-3 λιπαρά των ψαριών  συμβάλλουν και στην καλύτερη ρύθμιση της γλυκόζης του αίματος, γεγονός ευεργετικό για άτομα με σακχαρώδη  διαβήτη αλλά  και  σε άτομα που έχουν αυξημένες πιθανότητες να εμφανίσουν διαβήτη τύπου 2.

 

Τα ψάρια είναι ιδανικά για τη την απώλεια βάρους , αφού προσφέρουν κορεσμό, ευεξία και από έρευνες που έγιναν   μας έδειξαν ότι άτομα που ακολουθούσαν διατροφή πλούσια σε ψάρια, έχασαν πιο γρήγορα λίπος από εκείνα που δεν  έτρωγαν συχνά .

 Η αντιφλεγμονώδη δράση  των ω-3 λιπαρών που περιέχουν τα ψάρια  βοηθά στην μείωση   του πρηξίματος  στις αρθρώσεις σε περιπτώσεις ρευματοειδούς αρθρίτιδας ή άλλων σχετικών προβλημάτων Βοηθούν  στα αυτοάνοσα  νοσήματα και σε περιπτώσεις δερματολογικών παθήσεων, όπως η ψωρίαση.

Μεγάλα είναι  τα οφέλη της κατανάλωσης ψαριών και στην εγκυμοσύνη. Μειώνουν τις πιθανότητες για πρόωρους τοκετούς και για χαμηλό βάρος των βρεφών πέρα από τη καλή θρέψη της εγκύου και του μωρού που εγκυμονεί.

                                                    

Τα  λιπαρά ψάρια προστατεύουν τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες. χαλάρωση και η εμφάνιση ρυτίδων.

Η άνοια ή το Αλτσχάιμερ και η κατάθλιψη  μπορεί να προληφθεί καταναλώνοντας τακτικά ψάρια.   Τα ω-3 λιπαρά οξέα αποτελούν βασικό δομικό συστατικό των νευρικών κυττάρων, οπότε συσχετίζονται και με την εγκεφαλική λειτουργία.

Οι παθήσεις που έρχονται με το γήρας,  όπως η μείωση της όρασης,    μπορούν να μειωθούν με μια  αυξημένη κατανάλωση ψαριών.

Περιέχονται σημαντικές βιταμίνες όπως η Α η  οποία είναι βιταμίνη απαραίτητη για την ανάπτυξη και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, η βιταμίνη D που δρα συνεργατικά στην απορρόφηση του ασβεστίου και βιταμίνες του συμπλέγματος Β που μας βοηθούν στην παραγωγή ενέργειας. Όταν τρώμε τα ψάρια με το κόκκαλο, όπως  τη μαρίδα ή την αθερίνα μας  προσφέρουν πολλά ανόργανα στοιχεία όπως το ιώδιο, ψευδάργυρο  και  το ασβέστιο.

Αποτέλεσμα εικόνας για eating fish

Το  κόστος του ψαριού  δε συμβαδίζει με τη θρεπτική του αξία.  Όλα τα ψάρια,  φθηνά- ακριβά είναι ιδιαίτερα θρεπτικά,  όπως η   σαρδέλα  η οποία συγκαταλέγετε στην κατηγορία των φθηνών ψαριών  αλλά   περιέχει μεγάλες ποσότητες απαραίτητων  ω-3 λιπαρών οξέων.

Πολλές νοικοκυρές μειώνουν την κατανάλωση των ψαριών πιστεύοντας ότι  το κόστος είναι μεγάλο,  η ποιότητα αμφίβολη, το καθάρισμα και το μαγείρεμα  ιδιαίτερο, με αποτέλεσμα να στερούνται  αυτήν την σημαντική τροφή   και  να την στερούν και από τα παιδιά τους.  Τα κατεψυγμένα ψάρια  είναι μια λύση για αυτές τις περιπτώσεις.

 Το ΕUFIC (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ενημέρωσης για τα Τρόφιμα) αναφέρει ότι δεν υπάρχει σχεδόν καμία απώλεια βιταμίνης και ανόργανων αλάτων στα κατεψυγμένα ψάρια και θαλασσινά. Επιλέξτε  διαφορετικά ψάρια κάθε φορά,  γλυκών ή αλμυρών νερών,  είτε αυτά είναι φρέσκα είτε κατεψυγμένα , μαγειρέψτε με ποικίλο  τρόπο  και να ξέρετε ότι  τα οφέλη είναι  πολύ μεγάλα για την υγεία σας!

Ευαγγελία Δημητροπούλου-Γκλούμπου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

 

περισσότερα σχετικά άρθρα
περισσότερα στή: Διατροφή

Δείτε επίσης

Τι κοινό μπορεί να έχουν μια οδοντόκρεμα, ένα κραγιόν και το βρεφικό γάλα;

Γράφει η Ευαγγελία Δημητροπούλου Γκλούμπου                                                …