Το πρώτο κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά θα χτυπήσει σε λίγες ημέρες… Χαρά, ενθουσιασμός, άγχος, άρνηση, φόβος… Η μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο φαίνεται να προκαλεί διάφορα συναισθήματα στο παιδί αλλά και προβληματισμούς στους γονείς. Ας γνωριστούμε… Η έννοια της μετάβασης αποτελεί ένα μοναδικό, ατομικό και ιδιαίτερο βίωμα για κάθε άνθρωπο, καθώς ο καθένας αντιμετωπίζει με διαφορετικό τρόπο κάθε τι καινούργιο στη ζωή του, επηρεασμένος πάντα από το κοινωνικό του περίγυρο. Βασικό χαρακτηριστικό κάθε μετάβασης είναι η αίσθηση αλλαγής που τη συνοδεύει. Ο όρος μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό αναφέρεται σε μια δυναμική διαδικασία που ξεκινάει από το νηπιαγωγείο και φτάνει μέχρι και την Α’ ή Β’ τάξη του δημοτικού , ανάλογα με τον βαθμό ανάπτυξης του κάθε παιδιού, προκειμένου να ενστερνιστεί τη νέα του ταυτότητα , που είναι η ταυτότητα του μαθητή, διότι περνάει από μια γνωστή σε μια άγνωστη-νέα κατάσταση. Η είσοδος του παιδιού στο σχολείο, σε ένα άγνωστο περιβάλλον για αυτό και η απομάκρυνσή του από τον θεσμό της οικογένειας δημιουργεί μια σύγχυση στα παιδιά καθώς κυριαρχούνται από δύο ειδών συναισθήματα. Από την μία πλευρά αισθάνονται χαρά και ανυπομονούν να εξερευνήσουν το καινούργιο περιβάλλον και τι αυτό θα τους προσφέρει και από την άλλη διακατέχονται από αβεβαιότητα, άγχος και ανησυχία αν τελικά θα μπορέσουν να τα καταφέρουν. Ο ρόλος του γονέα στη διαδικασία της μετάβασης Οι γονείς είναι οι πρώτοι δάσκαλοι του παιδιού και τα πιο σημαντικά πρόσωπα της ζωής τους. Δομούν τα στοιχεία της προσωπικότητάς τους, του χαρακτήρα και των συνηθειών τους γενικότερα. Η εκπαίδευση του παιδιού αρχίζει από το σπίτι και οι εμπειρίες που αποκτήθηκαν εκεί και στο σχολείο συνδυάζονται με τη νέα γνώση. Προκειμένου να κάνουν πιο ομαλή τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό, αλλά και για να διευκολύνουν την εξελικτική ωρίμανση των παιδιών οι γονείς αρκεί να έχουν υπόψη τους τα εξής: Μετατρέψτε την πρώτη μέρα του σχολείου σε γιορτή. Ξυπνήστε νωρίς, ήρεμοι, χαρούμενοι, χωρίς άγχος και ένταση. Τα παιδιά χρειάζονται πρόγραμμα, προκειμένου να μάθουν να οργανώνονται. Είναι σημαντικό για το παιδί να ακολουθεί συγκεκριμένη ρουτίνα στις ώρες ύπνου, φαγητού, διαβάσματος.. Οι αλλαγές τις περισσότερες φορές προκαλούν σύγχυση και άγχος στα παιδιά. Τα παιδιά αγχώνονται εύκολα, με πράγματα που οι ενήλικες θεωρούν αυτονόητα. Πολλά παιδιά φοβούνται να αντιμετωπίσουν το καινούριο. Τους προξενεί φόβο και ανασφάλεια όταν έρχονται σε ένα ξένο περιβάλλον. Μερικά παιδιά τρομάζουν και μόνο στην ιδέα ότι θα πάνε στην Α’ δημοτικού. Το θεωρούν σαν να είναι κάτι τελείως περίεργο και επίφοβο. Είναι βασικά αβέβαια για το μέλλον τους και αυτό οφείλεται στην συμπεριφορά των γονέων τους και στον τρόπο που τους παρουσιάζουν το καινούριο. Σημαντική είναι λοιπόν η εξοικείωση με το χώρο, πριν την έναρξη των μαθημάτων. Καλό θα ήταν οι γονείς να επισκεφτούν το σχολείο μαζί με το παιδί, όσο το δυνατόν νωρίτερα και να γνωρίσουν τους χώρους ώστε το παιδί να μην αγχωθεί στην πορεία. Εμπιστευτείτε και συζητήστε με το δάσκαλο του παιδιού. Για να υπάρξει κατάλληλη συνεργασία ανάμεσα στο γονέα και το σχολείο, θα πρέπει να υπάρχει αμοιβαία σχέση και ανταλλαγή απόψεων και από τις δύο πλευρές. Γονείς και δάσκαλοι έχουν κοινό στόχο την εξέλιξη των παιδιών. Μοιραστείτε τυχόν δυσκολίες του παιδιού σε ακαδημαϊκό ή συναισθηματικό επίπεδο. Όσο πιο γρήγορα διαγνωστούν, τόσο πιο εύκολα αντιμετωπίζονται. Αν για κάποιο λόγο έχετε παράπονα, τα συζητάτε κατευθείαν με το δάσκαλο, χωρίς να μοιράζεστε με το παιδί τις ανησυχίες σας. Αφήστε το παιδί να εμπιστευτεί τους δασκάλους του, έτσι ώστε να αποδώσει τα μέγιστα των δυνατοτήτων του. Μην ξεχνάτε ότι κάθε παιδί έχει τους δικούς του αναπτυξιακούς ρυθμούς, τις δικές του ικανότητες και δυνατότητες. Μην τα πιέζετε ανάλογα με τις δικές σας ανάγκες και προσδοκίες. Οι γονείς λειτουργούν ως καθοδηγητές των παιδιών. Διαμορφώνουν την εικόνα τους και για αυτό το λόγο είναι εύλογο οι γονείς να μην κάνουν συγκρίσεις ανάμεσα στα αδέρφια ή στα άλλα παιδιά. Φροντίστε για τα παιδιά να υπάρχει πάντα χρόνος για παιχνίδι και επαφή με τους συνομηλίκους. Έτσι μόνο, θα αναπτύξουν όλες τους τις ικανότητες και θα εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες ενήλικες προσωπικότητες. Τονώστε και ενισχύστε την αυτοπεποίθηση των παιδιών ωθώντας τα και σε εξωσχολικές δραστηριότητες που τα ίδια θα επιλέξουν. Αφήστε στα παιδιά τη δυνατότητα επιλογής. Τέλος μην ξεχνάτε να επιβραβεύετε τα παιδιά, τόσο στις επιτυχίες, όσο και στις προσπάθειές τους. Η επιβράβευση των γονιών αποτελεί πάντα το ισχυρότερο κίνητρο για την εξέλιξη τους. Καλή Αρχή και Καλή σχολική χρονιά!!! Βασιλική Ι. Μάστορα Ψυχολόγος Ειδίκευση στη Συμβουλευτική & τον Προσανατολισμό Μ.Αλεξάνδρου 15, Κοζάνη 2461 102 441 Κοινοποιήστε:TweetΕκτύπωσηEmailΚάνε Like στο:Like Φόρτωση... Σχετικά Η μετάβαση στο “Μεγάλο” σχολείο Γράφει η Βασιλική Ι. Μάστορα | Ψυχολόγος">
Εκπομπές Talk Of The Town Talk of the town: Καλεσμένος στην εκπομπή ο καρδιολόγος Ηλίας Κωνσταντινίδης
Eκπομπές HomeBreakers HomeBreakers «Εμείς τις κάναμε τις DIY λαμπάδες μας! Εσείς?» DIY με τον Θάνο Λάζο και την Λιάνα Ανδρεοπούλου!
Eκπομπές HomeBreakers HomeBreakers «Εν πηλοί τούτο…?» DIY με τον Θάνο Λάζο και την Λιάνα Ανδρεοπούλου!