Μαθησιακές Δυσκολίες – Τι είναι η μαθησιακή δυσκολία στη γραπτή έκφραση – ορθογραφία (δυσορθογραφία); Γράφει η Κωνσταντίνα Κρίνου | Λογοθεραπεύτρια

Στο προηγούμενο άρθρο αναφέρθηκα στο «τι είναι» οι μαθησιακές δυσκολίες και ποια είναι η διαφορά μεταξύ μαθησιακών και ειδικών μαθησιακών δυσκολιών.

Στο παρόν άρθρο θα αναφερθούμε σε μια άλλη κατηγορία των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, η οποία είναι η Ειδική μαθησιακή δυσκολία στην γραπτή έκφραση – ορθογραφία (δυσορθογραφία).

  • Ειδική μαθησιακή δυσκολία στην γραπτή έκφραση – ορθογραφία (δυσορθογραφία)

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στην ορθογραφία, συχνά διαφέρουν από τους τυπικούς μαθητές ως προς τη σωστή χρήση των σημείων στίξης και τον διαχωρισμό των γραμμάτων σε μικρά και κεφαλαία. Η γραφή με το χέρι είναι επίσης προβληματική, αργή και δυσανάγνωστη. Για την ικανότητα παραγωγής γραπτού λόγου παίζει σημαντικό ρόλο η ανάπτυξη της ακρόασης, της ομιλίας και της ανάγνωσης, καθώς και ορισμένες εκτελεστικές λειτουργίες. Οι δυσκολίες των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες στη γραπτή έκφραση εμφανίζονται σε όλες τις φάσεις της γραφής, δηλαδή στο σχεδιασμό, την καταγραφή, την επανεξέταση και την επιμέλεια ενός κειμένου.

Πιο συγκεκριμένα ως προς τη γραφή, τα παιδιά παρουσιάζουν σοβαρές αδυναμίες στους ακόλουθους τομείς (Παντελιάδου, 2000):

  • Περιεχόμενο: Χρησιμοποιούν τηλεγραφική μορφή γραπτού, έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο και συχνά γράφουν με παρατακτική σύνταξη.
  • Τρόπος γραφής: Κρατούν μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των γραμμάτων, έχουν ατελή ευθυγράμμιση , τα γράμματα τους παρουσιάζουν ανομοιόμορφο μέγεθος, ενώ υπάρχουν δυσμορφίες, μουτζούρες και σβησίματα. Παρουσιάζεται και αργός ρυθμός ομιλίας.
  • Μορφολογικά στοιχεία: Δεν χρησιμοποιούν σημεία στίξης, χρόνους και έχουν δυσκολίες στη σύνταξη και τη γραμματική.
  • Ακουστική αντίληψη: Δεν βάζουν τόνους ή παρατονίζουν, διαχωρίζουν λέξεις που δεν πρέπει ή συνθέτουν δυο λέξεις.
  • Οπτική αντίληψη: Συγχέουν οπτικά τη φορά των γραμμάτων και χρησιμοποιούν κεφαλαία και μικρά γράμματα ανακατεμένα.
  • Γενικά: Προσπαθούν να αποφύγουν το γράψιμο και έχουν ακατάστατο τετράδιο.

Αναλυτικότερα τα χαρακτηριστικά παιδιών με διαταραχές γραφής:

Γράφω – συμβολικά προβλήματα:

  • Δυσκολεύονται στην κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσει το χέρι τους για τον σχηματισμό της λέξης/του γράμματος.
  • Δυσκολία στην ανάγνωση και προφορά ασυνήθιστων λέξεων.
  • Δυσκολεύονται στον συντονισμό κινήσεων – αδεξιότητα.
  • Δυσκολεύονται στην χρήση των σημείων στίξης.
  • Έχουν κακή στάση σώματος κατά την γραφή.
  • Ακαταστασία με αποτέλεσμα οι λέξεις να είναι δυσανάγνωστες.
  • Κάνουν συχνά αντιστροφές, προσθήκες, παραλείψεις, αντικαταστάσεις γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων.
  • Δεν γενικεύουν την εφαρμογή ενός κανόνα εύκολα αν δεν εξασκηθούν ειδικά, εάν δεν δοθούν ειδικές ασκήσεις για κάθε μία από τις ειδικές περιπτώσεις.

Ορθογραφικά προβλήματα

  • Αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία στο να γράψουν σωστά, ορθογραφημένα.
  • Είναι κακογράφοι, κόβουν τις λέξεις και καταργούν τα μεταξύ τους όρια, μεταφέροντας στοιχεία της μίας λέξης στην άλλη.
  • Ενώ συνήθως δεν παρουσιάζουν προβλήματα στην αντιγραφή των λέξεων, η αυθόρμητη γραφή τους είναι δυσανάγνωστη.
  • Αδυνατούν να αναγνωρίσουν τα λάθη τους, δεν έχουν καμία αντίληψη της ορθογραφίας των λέξεων και επιπλέον δεν καταφέρνουν να συνδέσουν την ορθογραφία της λέξης με αυτό που δηλώνει.
  • Δεν γενικεύουν την εφαρμογή ενός κανόνα εύκολα αν δεν εξασκηθεί ειδικά, εάν δεν δοθούν ειδικές ασκήσεις για κάθε μία από τις περιπτώσεις.

Προβλήματα οργάνωσης και γραφής

  • Κάνουν λάθη στην σειρά των λέξεων.
  • Δεν τηρούν χρονική ή λογική αλληλουχία.
  • Δυσκολεύονται στην δόμηση παραγράφων.
  • Δυσκολεύονται στην ολοκλήρωση προτάσεων.

Προβλήματα λεξιλογίου

  • Κάνουν λάθος χρήση των ρημάτων και των ουσιαστικών.
  • Δυσκολεύονται στην εύρεση και χρήση κατάλληλων ουσιαστικών, επιθέτων και επιρρημάτων.
  • Επαναλαμβάνουν τις ίδιες λέξεις και χρησιμοποιούν κοινόχρηστες και όχι πρωτότυπες λέξεις.

Προβλήματα περιεχομένου

  • Οι ιδέες τους δεν ανταποκρίνονται στο θέμα της έκθεσης.
  • Δυσκολεύονται στην καταγραφή κειμένων με φαντασία, πρωτοτυπία και προσωπικό ύφος.
  • Γράφουν κείμενα με περιορισμένο αριθμό λέξεων και προτάσεων.
  • Δυσκολεύονται στην σύνταξη.
  • Παραλείπουν λέξεις.
  • Δυσκολεύονται στις φάσεις παραγωγής γραπτού λόγου, στην σύνθεση εισαγωγής, στην εύρεση και ανάπτυξη κεντρικών ιδεών και στην ανάπτυξη επιχειρημάτων.

αξιολόγηση και οι τρόποι παρέμβασης – αντιμετώπιση αναφέρθηκαν στο προηγούμενο άρθρο.

Κωνσταντίνα Κρίνου
Λογοθεραπεύτρια

Μαθησιακές Δυσκολίες – Τι είναι η μαθησιακή δυσκολία στη γραπτή έκφραση – ορθογραφία (δυσορθογραφία); Γράφει η Κωνσταντίνα Κρίνου | Λογοθεραπεύτρια">
περισσότερα σχετικά άρθρα
περισσότερα από: MyDonnasito
περισσότερα στή: KozaniKids

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δείτε επίσης

«Αγύμναστη γλώσσα» και τα πιθανά προβλήματα στην ομιλία ενός παιδιού

Μία Καθυστερημένη ή δυσκατάληπτη ομιλία, μια γλώσσα που προεξέχει  και μια   έντονη σιελόρ…