Ο όρος «αυτισμός» προέρχεται ετυμολογικά από τη λέξη «εαυτός» και υποδηλώνει την απομόνωση ενός ατόμου στον εαυτό του. Ο αυτισμός, λοιπόν, είναι μία σύνθετη νευροβιολογική διαταραχή που τυπικά διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του ατόμου. Είναι μέρος μίας ομάδας διαταραχών γνωστή ως Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ASD).

Ο αυτισμός προσδιορίστηκε για πρώτη φορά το 1943 από τον Dr Leo Kanner. Ταυτόχρονα την ίδια περίοδο ο Dr Hans Asperger περιέγραψε μια ηπιότερη μορφή της διαταραχής που είναι γνωστή ως σύνδρομο Asperger. Άλλες αναπτυξιακές διαταραχές που συμπεριλαμβάνονται στις διαταραχές αυτιστικού φάσματος είναι το Σύνδρομο Rett, η PDD NOS (διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή), και η Παιδική Αποσυνδετική Διαταραχή.

Ο αυτισμός μπορεί να διαγνωστεί στην ηλικία των 2,5 με 3 ετών. Ωστόσο, πρόσφατες έρευνες δείχνουν πως η διάγνωση πλέον μπορεί να γίνει και σε μικρότερες ηλικίες των 6 με 18 μηνών.

Τα άτομα με αυτισμό παρουσιάζουν δυσκολία στους τομείς της αμοιβαίας κοινωνικής αλληλεπίδρασης, της επικοινωνίας, της σκέψης – φαντασίας, ενώ παρουσιάζουν και στερεοτυπικές συμπεριφορές. Πιο συγκεκριμένα, κάποια χαρακτηριστικά τους είναι η απουσία βλεμματικής επαφής, η έλλειψη επιθυμίας για επικοινωνία με τους άλλους και η τάση για απομόνωση.

Επιπλέον, η αντίσταση στην αλλαγή, οι ιδιαιτερότητες στην ποιότητα και στην χρήση του λόγου (π.χ. η ηχολαλία = η αυθόρμητη επανάληψη της ομιλίας των άλλων, δηλαδή η επανάληψη λέξεων, φράσεων και προτάσεων) ή η απουσία του λόγου και η έκπτωση ενσυναίσθησης (δηλ. η ικανότητα αναγνώρισης και κατανόησης των σκέψεων και των συναισθημάτων των άλλων). Ακόμη ο αυτισμός συνδέεται με δύσκαμπτες ρουτίνες και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, όπως η έμμονη ταξινόμηση αντικειμένων ή το να ακολουθεί πολύ συγκεκριμένες ρουτίνες. Τα συμπτώματα ποικίλουν από πολύ ήπια, μέτρια έως αρκετά σοβαρά.

Η διαφορά μεταξύ αυτισμού και του συνδρόμου Asperger είναι πως στο σύνδρομο Asperger δεν υφίσταται γενική καθυστέρηση ή επιβράδυνση στη γλωσσική ή στην γνωστική ανάπτυξη του παιδιού. Επίσης, η ηλικία έναρξης του συνδρόμου εντοπίζεται αργότερα απ’ ότι του αυτισμού, δηλαδή οι γονείς μπορούν αργότερα να εντοπίσουν κάποιες εμμονές των παιδιών τους και κάποιες περιορισμένες κοινωνικές ικανότητες και να υποψιαστούν πως κάτι συμβαίνει.

Σήμερα, 1 στα 50 άτομα διαγιγνώσκονται με αυτισμό. Εμφανίζεται σε όλες τις φυλετικές, εθνικές και κοινωνικές ομάδες και αναλογικά είναι 4 φορές πιο πιθανό να εμφανιστεί σε αγόρια απ’ ότι σε κορίτσια. Η διάγνωση μπορεί να γίνει με την βοήθεια λήψης του αναπτυξιακού ιστορικού του ατόμου, των σταθμισμένων κλιμάκων αξιολόγησης και των τεστ νοημοσύνης.

Πιθανές αιτίες και υποθέσεις για την εμφάνιση του αυτισμού υπάρχουν πάρα πολλές. Επιστημονικά όμως ΔΕΝ μπορεί να αιτιολογηθεί η εμφάνιση του αυτισμού. Εδώ και χρόνια γίνονται διάφορες έρευνες και πειράματα για την εντόπιση της αιτίας του αυτισμού που ακόμα δεν έχουν αποφέρει κάτι εξακριβωμένο, σίγουρο και επιστημονικά αποδεδειγμένο.

Προς το παρόν, δεν υπάρχουν κάποια αποτελεσματικά μέσα για να προλάβουμε τον αυτισμό, πλήρως αποτελεσματικές θεραπευτικές αγωγές, και καμία θεραπεία. Η έρευνα παρ’ όλα αυτά υποδηλώνει, ότι η πρώιμη παρέμβαση τουλάχιστον για δύο χρόνια στην προσχολική ηλικία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές βελτιώσεις στην ποιότητα της ζωής των ατόμων με αυτισμό.

Μόλις διαγνωστεί δηλαδή ο αυτισμός, θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα και η παρέμβαση. Τα θεραπευτικά προγράμματα και οι ειδικοί (λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγοι) που θα αναλάβουν το άτομο με αυτισμό εστιάζουν στην ανάπτυξη της επικοινωνίας, των κοινωνικών και γνωστικών δεξιοτήτων και σε όποια άλλη δυσκολία (λεκτική, κινητική, ψυχολογική) παρουσιάζει το άτομο.

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω σε όλους τους γονείς πως σίγουρα ο αυτισμός δεν είναι μια εύκολη κατάσταση, αλλά ωστόσο ο αυτισμός δεν είναι τραγωδία, τραγωδία είναι να μην γνωρίζεις!

Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού καθιερώθηκε με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου. Σκοπός της είναι να ενημερώσει την παγκόσμια κοινή γνώμη για τον αυτισμό και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία.

«Τα παιδιά με αυτισμό ζουν στον δικό τους κόσμο. ΕΜΕΙΣ μπαίνουμε στον κόσμο τους και τα ακολουθούμε, ΔΕΝ περιμένουμε να μπουν τα παιδιά στον δικό μας».

Κωνσταντίνα Κρίνου 
Λογοθεραπεύτρια

περισσότερα σχετικά άρθρα
περισσότερα από: MyDonnasito
περισσότερα στή: KozaniKids

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δείτε επίσης

Οι καλοκαιρινές δράσεις της Βιβλιοθήκης και πως μπορούν τα παιδιά να συμμετάσχουν

Ένα πλούσιο πρόγραμμα δράσεων για παιδιά ηλικίας τεσσάρων (4) έως δώδεκα (12) ετών ετοίμασ…