Πολύ συχνά συναντάμε παιδιά να λένε «νελό» αντί  για «νερό» ή την ώρα του παιχνιδιού να ζητούν από τα ζωάκια να τους δώσουμε το «φίβι» αντί για «φίδι». Δεν λείπουν μάλιστα  από τον λόγο τους και άλλες παιδικές και αστείες λέξεις ή παιδικά παρατσούκλια για το αγαπημένο τους αντικείμενο. Όλα αυτά όμως μέχρι ποια ηλικία θεωρούνται φυσιολογικά στο λόγο ενός παιδιού;

…Ας δούμε λοιπόν μήπως πρόκειται για κάποια αρθρωτική ή φωνολογική διαταραχή;

Η αρθρωτική διαταραχή είναι όταν το παιδί επιλέγει το σωστό φώνημα αλλά  δεν το αρθρώνει σωστά, διότι δεν χρησιμοποιεί τον κατάλληλο τόπο και τρόπο άρθρωσης.

Παράδειγμα:

Το /σ/ το λέει /θ/ .Αντί να πει «σαλάτα» λέει «θαλάτα»

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι για κάθε φώνημα υπάρχει συγκεκριμένη  ηλικία κατάκτησης. Για αυτόν τον λόγο δεν μπορούμε να πούμε ότι ένα παιδί 4 ετών παρουσιάζει  αρθρωτική διαταραχή του φωνήματος /ρ/, μιας και η ηλικία κατάκτησης του είναι 5,6-6 ετών. Για να δούμε λοιπόν σε ποια ηλικία πρέπει το παιδί μας να πει το κάθε φώνημα άλλα και τα συμπλέγματα του:

Ηλικίες Φωνήματα Συμπλέγματα
2,6-3.0 γ, γκ, κ (κε-κι), μ, π, μπ, τ
3.0-3,6 β, ν, ντ, χ (χια-χιε-χιο), για-γιε-γιο
3,6-4.0 ζ, λ, σ, φ σπ, πλ, κλ, βλ, κν, πν,βγ
4.0-4,6 δ, θ, λια-λιε-λιο, ξ, ψ φλ, στ, σκ, σχ, χτ, τρ, κρ, δγια, ζμ, μν
4,6-5.0 τσ τζ, σφ, βρ, ντρ, χν, ζγ, φτ
5.0-5,6 γλ, γρ, στρ
5,6-6.0 ρ δρ, θρ, χτρ, φτ

(Σύμφωνα με την έρευνα του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών, 1995)

Πολλές φορές μπορεί μαζί με την αρθρωτική διαταραχή να υπάρχει και κάποια υποτονία ή υπερτονία των μυών του στόματος καθώς και μία έντονη σιελόρροια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνεται ακόμη πιο δυσκατάληπτη η ομιλία ενός παιδιού.

Από την άλλη μεριά όταν μιλάμε για μια  φωνολογική διαταραχή, η δυσκολία οφείλεται στην αντίληψη, στην επεξεργασία και στην οργάνωση των ήχων στο φωνολογικό σύστημα. Με απλά λόγια θα μπορούσαμε να πούμε ότι το παιδί αρθρώνει σωστά ένα φώνημα αλλά το μπερδεύει με κάποιο άλλο.

Παραδείγματος χάρη αντί να πει «θέλω» λέει «φέλω», στην ουσία αντικαθιστά ένα φώνημα με κάποιο άλλο. Υπάρχουν και άλλες  φωνολογικές διεργασίες όπως είναι η πτώση συλλαβής ή φωνήματος (πχ. πέλο αντί για καπέλο), η πτώση τελικού συμφώνου (πχ. λαγό αντί για λαγός), ο αναδιπλασιασμός (πχ. τουτάλι αντί για κουτάλι), οι απλοποιήσεις συμπλεγμάτων (πχ. πίτι αντί για σπίτι), οι μεταθέσεις και οι μετακινήσεις φωνημάτων (πχ. βλιβιο αντί για βιβλίο) και τέλος οι εναρμονίσεις (πχ. λουλούρι αντί κουλούρι).

Ας μην ξεχνάμε ότι στην φωνολογική διαταραχή παίζει σημαντικό ρόλο το πώς ένα παιδί  αντιλαμβάνεται ακουστικά τον ήχο.

…ίσως διαχωρίσαμε λιγάκι τι είναι η κάθε διαταραχή; Αν όχι ή κάτι σας ανησυχεί στην ομιλία του παιδιού σας μήπως ήρθε η ώρα να πάρετε την γνώμη ενός λογοθεραπευτή!

Σακουλέβας Ηλίας
Λογοθεραπευτής
Kidcenter

Print Friendly, PDF & Email
Το παιδί μου δεν μιλάει καθαρά …ν’ ανησυχήσω; Γράφει ο Σακουλέβας Ηλίας | Λογοθεραπευτής">
περισσότερα σχετικά άρθρα
περισσότερα από: MyDonnasito
περισσότερα στή: KozaniKids

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δείτε επίσης

4 Ιδανικές ράτσες σκύλων όπου μπορούν να μεγαλώσουν και να συνυπάρξουν αρμονικά με τα παιδιά!

Αν το παιδάκι σας έχει αρχίσει να σας ζητάει ένα σκυλάκι και έχει φτάσει σε ηλικία που μπο…