Το παιδί μου δυσκολευέται στο σχολείο! Τι συμβαίνει?

Γράφει η Αγγελική Ναθαναηλίδου

Όταν έρχεται η ώρα…
Αχ αυτό το σχολείο! Τα καλύτερα χρόνια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας οι περισσότεροι τα περάσαμε στα θρανία. Το ίδιο γίνεται και με τα παιδιά του σήμερα. Τους μικρούς μπόμπιρες του αύριο! Που η πιο ανέμελη περίοδος της ζωής τους γεμίζει ξαφνικά, γράμματα και αριθμούς από το νηπιαγωγείο ακόμη.

       

Το μυαλό- σφουγγάρι που διαθέτει ο άνθρωπος στις πρώτες δεκαετίες της ζωής του, του δίνει την δυνατότητα να μαθαίνει με μεγαλύτερη ευκολία γνώσεις και δεξιότητες όπως είναι η γραφή, η εκμάθηση μίας δεύτερης γλώσσας άλλα και μία πολεμική τέχνη ή ένα μουσικό όργανο. Τί γίνεται όμως όταν ένα παιδί συναντά δυσκολίες από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού; Μα τι μέλλον θα έχει όταν δεν γράφει καθαρά και διαβάζει συλλαβιστά; Όχι τόσο περίπλοκo όσο πιστεύουν οι περισσότεροι!

Αποτέλεσμα εικόνας για kids school

Σκοπός μου είναι να σας ενημερώσω για το εύρος των μαθησιακών δυσκολιών και την αντιμετώπισή τους. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μία ετερογενή ομάδα διαταραχών που εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην έκφραση του λόγου (γραπτού ή προφορικού), στην ανάγνωση, στην ακρόαση, στον συλλογισμό και τις μαθηματικές ικανότητες,σύμφωνα με τον ορισμό του National Joint Committe and Learning disabilities. Μπορεί, όμως να επηρεάζουν και άλλους τομείς της ζωής του ατόμου, όπως είναι η εργασία , οι διαπροσωπικές σχέσεις και η οικογενειακή ζωή. Οι διαταραχές αποδίδονται σε δυσλειτουργίες του κεντρικού νευρικού συστήματος με αίτια γενετικούς, βιολογικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Τι γράφει εδώ;

Στο συγκεκριμένο άρθρο θα σας ενημερώσω για την δυσαναγνωσία. Για να κατανοήσουμε τη φύσης της διαταραχής είναι απαραίτητη η γνώση των βασικών σταδίων που ακολουθεί η φυσιολογική πορεία εκμάθησης της. Ο μηχανισμός για την ανάγνωση βασίζεται αρχικά στην κατανόηση της σχέσης μεταξύ των γραμμάτων και των ηχών της γλώσσας.

Η διαδικασία έχει συνήθως την εξής ακολουθία:

  Το άτομο εστιάζει την προσοχή του στα γραμμένα σύμβολα.
  Αντιστοιχεί κάθε γραπτό σύμβολο με τον ήχο του.
  Αρχίζει να κατανοεί το περιεχόμενο των λέξεων, των προτάσεων και τους γραμματικούς κανόνες.
  Έπειτα οικοδομεί ιδέες και παραστάσεις.
  Τις συγκρίνει με τις ήδη υπάρχουσες στη μνήμη.
  Και τέλος, τις αποθηκεύει.

Τα χαρακτηριστικά της διαταραχής είναι:

  αργή και συλλαβιστή ανάγνωση
  αντικατάσταση λέξεων ή γραμμάτων που φαίνονται παρόμοια
  παράλειψη, αντιστροφή ή πρόσθεση συλλαβών/λέξεων
  συντακτικά λάθη
   και ελλιπής κατανόηση του κειμένου

*Ελέγχουμε πάντα τις ικανότητες του παιδιού σύμφωνα με την ηλικία του (στάδια τυπικής ανάπτυξης).

Αντιμετώπιση

Γενικότερα ….

Είναι καλό να γνωρίζετε ότι όσο νωρίτερα γίνεται αντιληπτό ένα πρόβλημα τόσο πιο αποτελεσματική μπορεί να είναι η αντιμετώπισή του. Τα πλεονεκτήματα της πρώιμης ανίχνευσης είναι η έγκαιρη παρέμβαση και η πρόληψη σοβαρότερων επιπλοκών.

Ειδικότερα ….

Οι μαθησιακές δυσκολίες προσδιορίζονται από λογοπαθολόγους , λογοθεραπευτές ή ειδικούς παιδαγωγούς. Χρησιμοποιούνται ειδικά τεστ, στα οποία κρίνονται οι επιδόσεις του παιδιού μέσα από δοκιμασίες που αντιστοιχούν στο επίπεδο της τάξης στην οποία φοιτά. Για μία ολοκληρωμένη διάγνωση, μπορεί να γίνει παιδαγωγική, ιατρική και ψυχολογική εκτίμηση επιπλέον. Συμμετέχουν αρκετές ειδικότητες γιατί είναι καλό να γίνεται διερεύνηση και μελέτη διάφορων παραγόντων που αφορούν το άτομο. Οι παράγοντες αυτοί είναι: το νοητικό δυναμικό, το οικογενειακό περιβάλλον, η κοινωνική λειτουργικότητα, η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση, οι σχολικές δεξιότητες και η φυσική/οργανική κατάσταση.

Να σημειώσω*

Τέλος, θα ήθελα να τονίσω ότι οι μαθησιακές δυσκολίες υπήρχαν πάντα. Δεν είναι ένας καινούργιος όρος. Απλά τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ευρέως γνωστός στο ελληνικό κοινό μαζί με την άνθιση του επαγγέλματος της λογοθεραπείας. Πριν λίγες δεκαετίες τα παιδιά με διαταραχές στην ανάγνωση, την γραφή, την ορθογραφία, την μάθηση και τις γνωστικές λειτουργίες θεωρούνταν ανεπίδεκτοι μαθήσεως και όλα εξηγούνταν απλά : » Το παιδί δεν παίρνει τα γράμματα». Ξεχάστε ότι έχετε ακούσει. Φυσικά και όλοι έχουμε την ικανότητα για να αποκτήσουμε όλες τις μαθησιακές ικανότητες αλλά ο καθένας με τον δικό του μοναδικό τρόπο και ρυθμό!

Αγγελική Ναθαναηλίδου

περισσότερα σχετικά άρθρα
περισσότερα στή: KozaniKids

Δείτε επίσης

Το βιβλίο «Ο μικρός Κοπέρνικος και ο Πόλεμος των Άσπρων» κυκλοφόρησε

Ποιο είναι το αγαπημένο σας χρώμα; Το μπλε, το κόκκινο, το κίτρινο ή μήπως το πράσινο; Όπο…